Revenge – 1×16 “Scandal”

This week on Revenge:  “When you stare ahead and darkness is all you see, only reason and determination can pull you back from the abyss.  (Emily Thorne)
Episodul de fata mi-a adus in minte mini-seria in care am vazut-o pentru prima data pe Madeleine Stowe.  “Sange si Orhidee”.  Va aduceti aminte?  Ei bine, pentru cei care nu si-o amintesc sau n-au vazut-o, Sange si  Orhidee era povestea unei famili bogate din Hawaii-ul anilor ‘30 zguduita de un scandal cauzat de fiica acestora (MS). La mijloc cad niste tineri localnici nevinovati a caror viata e iremediabil distrusa cand sunt acuzati ca ar batut si violat o tanara din inalta societate.  Pe scurt, o  poveste despre dreptate, iubire si  vise zdrobite.
La fel ca in Revenge.  Nu pot sa nu remarc ca unele lucruri nu se schimba niciodata. Exista – ca in orice altceva – o ciclicitate menita sa ne demonstreze ca doar tehnologia se schimba. Esenta ramane intotdeauna aceeasi.  Adica o poveste despre dreptate, iubire si vise zdrobite.
Da’ sa trecem frumusel la recenzie.
Dupa cum spuneam data trecuta, Chaos s-a straduit sa fie un episode puzzle in care am fost lasati sa vedem doar franturi dintr-o imagine mai mare.  CuScandal, insa intram intr-o alta etapa care probabil va dura pana la sfarsitul acestui sezon cand mai mult ca sigur vom primi raspunsuri privind destinul lui Emily (si un mega-cliffhanger in cazul reinnoirii serialului).
Dramatic si filmat intr-o cheie intunecata, Scandal marcheaza de asemenea o rasturnare radicala de situatie in cazul lui Emily. Ea nu mai detine controlul  asupra Razbunarii ei. Lucrurile i-au scapat printre degete si acum e redusa la situatia de a fi cu cativa pasi in urma planului atat de meticulous pus la punct.
Ce poate sa insemne acest lucru? Nu neaparat un lucru rau.  Eu zic ca lucrurile vor fi mult mai interesante de acum inainte, mai ales ca pentru Emily  va fi o cursa contra-cronometru ca sa se salveze pe ea in primul rand, dar si sa faca o alegere care ( paradoxal!) o face sa semene si mai mult cu Victoria.  Emily are de ales intre cei doi barbati din viata ei (Jack & Daniel),  iar aceasta alegere presupune sa-l sacrifice pe unul dintre ei pentru ca lucrurile sa se intoarca la normal.  Sau cel putin asa a pus problema Takeda, in ceea ce a constituit punctul culminant al acestui episod.
Caderea incepe intotdeauna cu o greseala sau cu un moment de sinceritate, iar pentru Emily a fost momentul in care  i-a spus lui Daniel ca-l iubeste.  E un set-up perfect pentru miza de care vorbeam mai sus. In absenta acestor trei cuvinte –  I love you  -  alegerea lui Emily ar fi fost usor de luat si serialul s-ar fi indreptat intr-o directie previzibila.
Ce s-a intamplat cu celalalte personaje in tot acest timp?  Daniel  e arestat pentru moartea lui Tyler si infrunta acuzatiile oficiale, in timp ce pretinde ca nu-si aduce aminte nimic din ceea s-a intamplat in noaptea cu pricina. De ce? Teama de a realiza ca ceea ce i-a spus Tyler a fost adevarat? Are si el un plan al lui si acum el va fi cel care o va manipula pe Emily?  Inca nu mi-e clar, ceea ce ramane totusi e promisiunea ca nimeni nu poate scapa de trecut.
Si Victoria simte aceeasi amenintare.   Intr-un alt flashback elegant, intelegem ca mai marea Craiasa a descoperit ca in timp ce fara iubire poti trai, fara putere si bani nu si astfel ea a ales sa supravietuiasca. In fond si la urma urmei, Victoria nu este altceva decat o supravietuitoare. La fel procedeaza si in acest moment cand are de ales intre viata lui Daniel si tot restul.

Trebuie sa faca o mentiune speciala pentru Madeleine Stowe care isi construieste personajul  intr-o maniera inteligenta cu foarte multe nunante. In aparenta, ea da viata unui personaj de sustinere – adica sa dea bine pe lange cele principale -, insa se dovedeste de fiecare data o surpriza mai ales cand e vorba sa scoata la suprafata umanitatea ei.  Ea este de departe cel mai complex personaj al serialului, tocmai pentru ca reuseste sa treaca cu usurinta si mai ales cu credibilitate inainte si inapoi peste granita dintre “vinovata si nevinovata”.
Jack e prins si el intr-o cursa de a afla adevarul, insa ceea ce banuieste el ca adevarul dupa care alearga nu exista.  Falsa Amanda a disparut – e prizoniera sau victima lui Takeda? Nolan isi alege alti aliati, iar micuta  Ashley profita de maxima vizibilitate oferita de scandalul familiei Grayson.
Hey, it’s a new world…and it’s here to stay!