The Vampire Diaries – 3×22 “The Departed (final de sezon)”

1.Originalii. Lol, mare surpriza asta, nu-i asa?! In primul rand, “King” Elijah s-a intors pentru a obtine trupul fratelui sau si nici nu ma asteptam sa fie altfel: “He’s my brother.We remain together”. *sniff* Si fiindca el e cel moral si cel cu o slabiciune pentru Elena, Elijah, in incercarea de a obtine trupul lui Klaus, supraliciteaza, promitand ca nu-l va trezi pe acesta pe durata vietii Elenei si a copiilor ei. Doua dintre scenele care m-au afectat emotional cel mai mult in acest episod au fost reactia pe care a avut-o Rebekah atunci cand Vamp!Alaric a infipt Tepusa Indestructibila in Klaus si momentul in care Rebekah ii spune lui Elijah despre moartea lui Klaus. L-am mai vazut vreodata pe Elijah cu ochii in lacrimi de-a lungul show-ului ?! Nu cred. Heartbreaking stuff!
As fi vrut ca cineva sa filmeze cu camera ascunsa reactia lui Elijah si Rebekah la moartea lui Klaus si (acum ca stim ca acesta nu e de fapt mort) sa-i arate si lui cat ii sunt de loiali si cat de de mult il iubesc fratii sai in ciuda tuturor problemelor pe care le-a creat si felului in care i-a tratat uneori. L-ar salva de cel putin un deceniu de psihoterapie (de care are oricum atata nevoie) daca ar sti ca este iubit si acceptat. Always and forever! Ah…si ma bucur ca, asa cum a notat cineva la sectiunea comentarii, Klaus a fost din nou de cuvant si nu a mintit cand a spus ca e originatorul liniei lor de sange si mai ales ca show-ul nu a incercat sa faca ceva atat de ridicol cum ar fi fost o vraja care sa rupa legatura de sange. Cel putin nu inca, dar e bine ca nu au facut-o pentru ca mi s-ar fi parut prea mult chiar daca sunt deja obisnuita (desi deloc incantata) de omnipotenta vrajilor din acest show.
2.Jeremy si Ric. Cred ca scena de la final dintre ei a fost una dintre scenele care m-ar fi facut sa plang daca as fi genul de persoana care plange la show-uri/filme. I mean, fata dragalasa a lui Steven R McQueen e marea mea slabiciune cand vine vorba de serialul asta si de fiecare data cand Jeremy a pierdut pe cineva si a intrat in sad puppy-eyes mode am murit si eu putin. Dar parca de data asta a fost cel mai rau, tocmai pentru ca Jeremy a pierdut deja atatea persoane din viata lui, iar el a avut o relatie aparte cu Alaric inca din momentul cand la scoala Ric a aruncat acel Jackass File si i-a oferit un nou inceput. Iar acum Jer trebuie sa-si ia ramas bun de la Ric, dar lovitura e dublata de faptul ca moartea lui Ric inseamna ca si Elena a murit. My poor baby!
3.Damon si Ric. Intr-o alta scena devastanta emotional, dupa ce Damon este batut mar de Vamp!Alaric si cu ultimele puteri incearca sa reactioneze, totul se termina cu Alaric murind in bratele lui Damon deoarece in acel moment in Mystic Falls Elena murea si ea. Momentul e absolut oribil pentru Damon care trebuie sa treaca nu numai prin faptul ca cel care-i fusese cel mai bun prieten ii murea in brate, dar,la fel ca si Jeremy, intelege ca moartea lui Ric inseamna ca si Elena a murit. Reactia lui Damon cand realizeaza acest lucru e sfarsietoare, iar Ian Somerhalder a facut o treaba excelenta in aceasta scena. Matt Davis a fost din nou excelent tot episodul si sper ca va avea succes cu noul sau show “Cult” pentru ca o merita din plin.
4.Melodia lui Sigur Ros – “Dauoalogn” care servit drept soundtrack in timpul ultimelor evenimente tragice ale episodului e absolut superba si cred ca a accentuat in maniera spectaculoasa impactul emotional al acelor scene. Am ascultat-o prima oara cu cateva ore inainte ca episodul sa fie difuzat in State (pentru ca auzisem ca va fi folosita in episod) si mi s-a facut pielea de gaina si m-am gandit instantaneu ca vor muri mai multe personaje. Nu stiu de ce, primul gand cand am ascultat melodia m-a dus la Stapanul Inelelor –Intoarcerea Regelui atunci cand Frodo si Sam sleiti de puteri incearca totusi sa urce pe Mount Doom pentru a-si indeplini misiunea si mi-am dat seama ca scenele pe care aceasta melodie le va acompania in TVD vor fi la fel de emotionante./LOTR geeking-out
5.Reactia lui Matt la aflarea vestii ca Tyler a murit. Bineinteles, noi stim acum ca Tyler nu e mort de fapt, dar in acel moment in care Matt a aflat ca Tyler a murit ca urmare a faptului ca Vamp!Alaric l-a omorat pe Klaus, reactia sa de durere autentica a fost inca unul dintre momentele emotionante foarte bine livrate de acest episod. Matt e in general un personaj care are o viata destul de grea si trista, fiind un adolescent care trebuie sa se intretina singur si in plus sa navigheze ca simplu om apele tot mai complicate ale lumii supranaturale din oras, iar, desi relatia lui cu Tyler a avut suisuri si coborasuri, ea este una dintre constantele vietii lui Matt. Tristetea lui a fost completata de frustrarea in fata realitatii sumbre in care el si prietenii sai isi traiesc existenta, in conditiile in care, bineinteles, fiecare dintre ei avusesera vise si sperante complet diferite pentru viitor.
6.Bonnie. E greu sa nu-ti placa Bonnie in episodul asta pentru ca ea i-a salvat (din nou) pe toti. Nu sunt un fan al vrajitoarelor in universul TVD si niciodata nu m-am omorat dupa Bonnie ca personaj, dar in sezonul asta am reusit sa o inteleg uneori mai bine decat in sezoanele anterioare. Faptul ca ea de multe ori ajunsese in stadiul de “plot-device” si evolutia ei ca peronaj avea loc undeva off-screen facea sa fie destul de greu sa simpatizezi cu ea ca personaj. In plus, in universul show-ului, personajul, in ciuda abilitatilor sale supranaturale considerabile, era doar un pion folosit fara mila de o tabara sau alta. Asa ca in sfarsit, Bonnie a hotarat sa nu mai faca jocul nimanui si sa ia propriile decizii. Si cu ce decizie mai controversata sa incepi aceasta noua viata decat cu cea de a te razvrati impotriva planurilor trasate de Team Mystic Falls si de a le trimite un F U si spiritelor ipocrite ale vrajitoarelor moarte care de asemenea au folosit-o dupa bunul plac.
Astfel Bonnie, fara a anunta pe nimeni, hotaraste sa-l protezeje pe Klaus pentru a le proteja in principal pe Caroline si pe mama sa, facilitand ca acesta sa posede corpul lui Tyler. Unii se intreaba de ce a facut acest lucru cand deja exista un plan si poate alte metode de a dezamorsa situatia. Cred ca nu a vrut sa riste nici macar o posibilitate de 1% ca totusi trupul lui Klaus sa fie gasit de Vamp!Alaric, ceea ce in final s-a si intamplat in ciuda eforturilor conjugate ale lui Elijah, Rebekah, Stefan, Jeremy si Damon. Nu stiu daca l-a cooptat si pe Tyler in acest plan (eu as spune ca da) sau l-a folosit pur si simplu sub scuza ca o face pentru “the greater good”. Oricum rezultatul a meritat.
7.Flashback-ul care ne-a aratat ca Damon a fost cel care a intalnit-o pe Elena primul. Da, stiu ca unora nu le-a placut sau au diverse nemultumiri legate de aceasta intalnire, dar mie mi-a placut. Si nu cred ca ceea ce a fost aratat intra in conflict cu felul in care era prezentat Damon in sezonul 1. In primul rand, el era asezat in mijlocul soselei nu ca sa admire visator natura si stelele de pe cer, ci asteptand in maniera tipica o noua victima (a fost aratat chiar in atat de mult invocatul sez 1 ca proceda astfel in prinderea victimelor).
In al 2 lea rand intalnirea a fost foarte scurta si nu cred ca schimba intr-un fel sau altul situatia actuala – faptul ca el a intalnit-o primul e doar o circumstanta si nu anuleaza sentimentele care s-au construit ulterior intre Stefan si Elena. In al 3 lea rand, reactia si comportamentul lui fata de Elena nu mi se par ciudate pentru ca oricat de psihopat si instabil (desi eu nu cred ca Damon era instabil, ci crea constient si deliberat probleme in viata lui Stefan in sezonul 1) era el in acea perioada, Elena era o fata care ii semana leit lui Katherine cea pe care Damon o astepta de un secol si jumatate si a fost normal ca el sa fie afectat de o asemenea intalnire si sa aiba un comportament putin neobisnuit.
In plus, sa nu uitam ca din seara in care Damon si Elena au avut aceasta prima intalnire in mijlocul strazii si pana la evenimentele din episodul pilot, exista o distanta de cateva luni in care nu stim ce s-a intamplat cu Damon. Iar problemele pe care el le crea la inceputul sezonului 1 erau menite sa-l afecteze pe Stefan pentru ca relatia lor era asa cum era pe atunci, insa chiar si in acea perioada eu imi amintesc ca Damon, exclusiv fata de Elena se purta destul de rezonabil in multe situatii. Nu stiu, probabil ca mi-a placut pentru ca in mintea mea inca din sezonul 1 mi-am imaginat ca Elena l-a intalnit pe Damon mai intai (la aparitia lui Damon in episodul pilot e clar ca el stia deja de Elena – de altfel, il tachineaza pe Stefan folosind expresia “dead ringer for Katherine” ) si asteptam ca acest lucru sa fie revelat candva. Si a fost!
8.Faptul ca Elena a ales (cel putin temporar) intre Stefan si Damon. Stiu ca multi oameni sunt super-furiosi, in special avand in vedere cine a fost rezultatul acestei alegeri, dar din punctul de vedere al unei persoane indiferente fata de cine e cu Elena si cine nu e, a fost reconfortant ca a facut in sfarsit o alegere. Se pare ca Elena avea aceasta dificultate de a lua hotarari inca de pe vremea cand era cu Matt si parintii ei erau inca in viata. Nu vreau sa ma gandesc ca aceasta indecizie a ei se va amplifica dupa ce va deveni vampir, ca ma ia durerea de cap. Multi se asteptau ca ea sa-l aleaga pe Damon, pornind de la evenimentele acestui sezon, dar sincer nu m-a surprins deloc ca l-a ales pe Stefan.
De fapt, am inceput sa banuiesc ca-l va alege pe Stefan inca de la episodul 3×14 cand s-a vazut ca nici chiar ceea ce i-a facut Stefan in 3×11 la incidentul de pe pod nu a avut nici un efect asupra ei, iar Stefan si-a depasit miraculos toate problemele pe care ar fi trebuit sa le aiba in urma perioadei de nebunie prin care a trecut. Cred ca am spus inca de pe la sfarsitul sezonului 1 ca, in opinia mea, Damon si Elena vor fi tot timpul la nivelul de (massive) tease si ca o relatie intre ei nu va fi niciodata cu adevarat explorata la adevaratul potential. Doua sezoane mai tarziu si inca show-ul nu mi-a contrazis aceasta parere. Oricum as fi preferat sa vad mai putin cum Elena silabiseste practic publicului indecizia sa (care deja era super-evidenta) si mai mult cu Stefan si Elena discutand despre consecintele evenimentelor din acest sezon asupra vietilor si relatiei lor.
9.Tyler dorind sa plece din oras pentru a se salva pe el si pe Caroline. Cred ca am spus de nenumarate ori ca as vrea sa-i vad pe membrii secundari ai Team Mystic Falls interesati in propria lor viata si bunastare in aceeasi masura in care se pare ca ei sunt automat interesati de ceea ce ar trebui facut pentru Elena pentru ca m-am saturat sa vad cum Stefan si Damon ar sacrifica viata/fericirea oricui daca e pusa in balanta cu viata Elenei, iar restul trebuie sa se conformeze. Cred ca e foarte laudabil sa fii prezent si sa-ti sustii prietenii, dar de la un anumit punct incolo devine complet nerealistic sa pui in continuu viata unui prieten pe primul plan in conditiile in care problemele sunt interminabile si incep sa-ti afecteze propria existenta, mai ales cand sacrificiile curg intr-un singur sens. Da, probabil ca sunt eu o fire mai egoista si fara nici un os de martir in mine, dar asta e ce simt si asta e ce vad la relatiile dintre oameni. De aceea m-am bucurat ca Bonnie went rebel si si-a afirmat independenta si Tyler a punctat ca asa cum fratii Salvatore se protezeaja pe ei insisi si pe Elena, la fel si el si Caroline au dreptul sa-si protejeze propria existenta. A fost clar de la inceput ca planul lor era sortit esecului pentru ca asa se intampla in filme cand iti dai intalnire dupa o perioada de timp, dar intentia si entuziasmul (specific adolescentin) conteaza.
10.Elena devenind vampir. Din punctul meu de vedere, o schimbare in ce priveste acest personaj era mai mult decat necesara. Deja majoritatea spectatorilor erau satui de Elena cea whiny si ipocrita in conditiile in care ea e personajul principal pentru cu care oamenii ar trebui sa simpatizeze. Cel mai mult ma bucur in speranta ca transformarea ei in vampir va pune capat structurii narative care are in centru ideea de “hai sa o salvam pe Elena, nu conteaza cine moare, cine sufera, cate vieti sunt distruse”. Sper ca vampirismul sa o faca mai independenta si ceva mai inteleapta. De asemenea, faptul ca a murit ar trebui sa puna cap stupizeniei cu hibrizii cei atat de inutili si sa-i dea lui Klaus alte lucruri de care sa se preocupe.
Nu m-a deranjat faptul ca nimic din ce s-a intamplat in acest sezon nu a indicat faptul ca se va sfarsi cu transformarea ei in vampir pentru ca aceasta transformare nu a fost premeditata de catre cineva, ci a fost rezultatul unui accident, iar insasi ideea de accident exclude discutii si indicii anterioare despre acest lucru. Iar faptul ca, fiind vampir, isi va aminti automat de momentele in care a fost compelled de catre Damon (prima lor intalnire, cand i-a spus ca o iubeste etc) nu cred ca va conta prea mult. Faptul ca o iubeste e deja de notorietate de ceva timp si acest lucru nu a influentat-o in a-l alege pe Damon in locul lui Stefan. Doar daca Elena ca vampir va incepe sa aiba o evolutie complet diferita fata de cine a fost ea ca om, ar putea intra in calcul o schimbare in dinamica actuala a triunghiului amoros. Si cum spuneam mai sus, doar daca tranformarea in vampir nu ii va acutiza si mai mult indecizia innascuta.
Lucruri care nu mi-au placut:
1.Klaus in corpul lui Tyler. Ughhhh, am fost atat de suparata de chestia asta ca mi-a trebuit ceva timp sa ma linistesc. Pentru majoritatea a fost surpriza cea mai mare a episodului, dar pentru mine a fost mai rau deoarece mi-a trecut prin minte aceasta posibilitate cu vreo 2-3 saptamani in urma cand Joseph Morgan a spus intr-un interviu ca in cazul in care Klaus va supravietui pentru sez 4 nu va fi in forma in care ne asteptam, iar Julie Plec a facut o declaratie despre ceva huge pentru Michael Trevino/Tyler in sezonul 4. Combinand cele 2 declaratii, Klaus in corpul lui Tyler a fost primul lucru la care m-am gandit si de atunci pana acum tot timpul am fost “no,no,no, no and did I mention NO”. Si bineinteles ca exact asta a facut show-ul, reusind dintr-o singura miscare sa-i enerveze cumplit pe fanii Klaus, pe fanii Tyler, pe fanii Tyler/Caroline, pe fanii Klaus/Caroline, pe fanii Joseph Morgan si pe multi dintre fanii neutri carora pur si simplu nu le-a suras ideea ca Michael sa-l joace pe Klaus.
Sincer, la sfarsitul vizionarii episodului imi doream ca, pur si simplu, Klaus sa fi murit definitiv cand l-a intepusat Alaric si stiti cat de mult imi place mie Klaus. Cred ca Michael Trevino e un actor bun, foarte potrivit in rolul lui Tyler si ii apreciez efortul de a fi studiat atent miscarile lui Joseph pentru a le include in felul in care l-a portretizat pe Klaus in acest episod, dar nu e de ajuns. Presupun ca de asta exista casting si de asta chiar daca mai multi actori sunt buni, doar unii pot fi potriviti pentru un anumit rol. Iar cand un personaj a fost deja interpretat de un actor foarte bun si iubit de multi mai ales pentru felul in care acel actor l-a interpretat, lucrurile se complica si mai tare pentru cel care ar succede la interpretarea acelui personaj.
Singurul lucru bun care a iesit din asta a fost ca reactia majoritar negativa la ce s-a intamplat a determinat o confirmare rapida a lui Joseph Morgan pentru sezonul 4. A devenit chiar amuzant la un anumit punct sa urmaresc traiectoria interviurilor lui Julie Plec din primele 24 de ore dupa difuzarea episodului pentru ca au pornit de la faptul ca POATE corpul real al lui Klaus nu a fost totusi distrus (nu l-am vazut arzand in totalitate si Vamp!Alaric a inchis prea repede capacul sicriului – in plus din punctul meu de vedere, Tepusa Indestructibila nu ar trebui sa aiba efectul obisnuit asupra lui Klaus pentru ca el e si varcolac!), au continuat cu “sunt 99,9% sanse ca JM sa revina” si au incheiat prin a afirma ca Joseph se va intoarce cu siguranta in sezonul 4 aka Klaus isi va relua corpul real destul de repede.
As vrea sa fac o paranteza aici pentru ca fandomul TVD mi-a incercat rabdarea mai mult ca de obicei dupa acest episod si simt nevoia sa comentez asupra unui lucru pentru ca sunt un fan al potentialei relatii dintre Klaus si Caroline si niciodata nu am ascuns acest lucru. Unii fani au devenit deja isterici sugerand ca , folosindu-se de faptul ca este in corpul lui Tyler, Klaus va profita de Caroline (=va face sex cu ea), dar mie teoria asta mi se pare absolut ridicola pentru ca anuleaza tot ce am vazut in interactiunile dintre Klaus si Caroline in sezonul 3. Seriously, in cazul in care Klaus ar fi vrut doar sex de la Caroline, i-ar fi fost foarte usor sa o rapeasca, sa-i scoata verbina din sistem, sa-i aplice un compelling si sa faca sex cu ea de 3348779 ori, dar nimic din ce a facut Klaus in ce o priveste pe Caroline nu arata ca ar fi urmarit asa ceva.
Da, Klaus e un villain si e un villain care nici macar nu a inceput sa arate ca ar avea remuscari pentru ceea ce a facut, dar comportamentul lui fata de Caroline e cu totul alta poveste pentru ca a fost mereu sincer,respectuos, urmarind tot timpul ca orice s-ar putea intampla intre ei sa fie pe baze reale, asa ca ar fi pur si simplu character-assassination daca scenaristii l-ar face sa profite de Caroline in maniera dezgustatoare in care sustin teoreticienii cu viziuni catastrofale si ilogice din acest fandom. Sper ca scenaristii TVD vor fi mai inteligenti decat vor neaparat sa-i vada unii si faptul ca vor exista cu siguranta anumite interactiuni intre Caroline si Kl-yler sa fie tratat intr-o maniera dulce-amaruie-amuzanta si nu intr-una complet out-of-character, iar minciunile inerente acestei situatii sa fie din categoria celor nevinovate . In plus, Bonnie ar face bine sa-i spuna cat mai repede lui Caroline ce a facut pentru ca altfel imi voi pierde nou-descoperitul respect pe care-l am pentru ea./
Si cum Klaus nu e mort, habar n-am ce vor face cu acest personaj in sez 4. Nu stiu daca Joseph va mai fi series-regular sau doar un recurring guest-star (nu ca ar conta mult, Claire Holt a fost doar guest star in acest sezon si a fost pe ecran in cam tot atatea episoade in cate a fost si Joseph), dar chiar nu pot sa-mi dau seama care vor fi motivatiile sale in sezonul 4. Evident ca dorinta nr 1 va fi sa se intoarca in propriul corp si sper ca acest lucru sa se realizeze in maxim 3 episoade dupa care nu mai stiu, dar adevarul e ca as vrea sa vad mai multi villaini mai mici in acelasi timp decat un singur Big Bad pentru tot sezonul deoarece ideea de Big Bad pur si simplu nu mai functioneaza pentru mine in acest show atat timp cat stiu ca vietile personajelor principale nu vor fi cu adevarat in pericol. De aceea as prefera diversi villaini si chiar ca intre eroi sa existe interese potrivnice pentru a crea situatii inedite care sa necesite alegeri complicate si mai multe nuante de gri. Sper totusi ca vor avea atata inspiratie incat sa nu mai continue cu repetitiva “let’s kill Klaus/The Originals” pentru ca aceasta poveste a fost spusa si raspusa. Iar Tepusa aia ar trebui aruncata undeva pentru ca tot timpul cand o vad mi se pare ca e invelita in staniol si ma pufneste rasul (si, evident, nu vreau ca Originalii sa fie omorati, lol)
2.Convorbirea telefonica dintre Damon si Stefan dupa ce Vamp!Alaric l-a intepusat pe Klaus. Seriously guys?! Nu mai ai timp sa te intorci ca sa-ti iei ramas bun de la Elena?! UGH. Fratii Salvatore sunt redusi in prea multe momente la statutul de love-fools. Daca erau pe punctul de a muri, important ar fi trebuit sa fie sa-si ia ramas bun in primul rand unul de la celalalt, nu?! Family above all! Ooops, wrong family, aia sunt Mikaelsonii, totusi…in momente dintr-astea chiar imi displac Stefan si Damon care par a-si pierde identitatea si tot ceea ce-i defineste se reduce la Elena. Nu mai spun cat de aiurea mi s-a parut ca la inceputul episodului Elena a fost cea care trebuia sa decida intr-o problema care viza insasi viata lor, iar ei au fost ca de obicei dispusi sa-i cante in struna. Sigh…
Lucruri care mi s-au parut incredibile (in a bad way)
Mare parte dintre scenele subacvatice de la final au fost WTF pentru mine. Adica Stefan poate sa smulga usa de la masina, dar nu poate sa smulga centurile de siguranta si sa-i dea posibilitatea Elenei (care era constienta inca) sa iasa de acolo si sa se salveze. In loc sa piarda zeci de secunde parlamentand sub apa pe cine sa salveze, ar fi folosit mai bine acel timp pentru a se ocupa de respectivele centuri de siguranta si bineinteles, ulterior, Stefan ar fi trebuit sa aiba puterea sa-i scoata pe amandoi in acelasi timp. Au vrut cu orice pret sa creeze acea simetrie si, personal, desi mi-a placut cum alegerea Elenei a oglindit-o pe cea a tatalui ei de a cere sa fie salvata o alta persoana mai intai, restul a parut prea de tras de par.
Ca sa nu mai spun ca nu pot sa cred ca, oricat de in-character ar fi pentru Stefan sa o lase pe Elena sa ia propriile decizii chiar si cand acestea au consecinte crunte, cineva intr-o situatie similara “de viata si de moarte” ar sta sa asculte ce are de spus persoana iubita si ar alege sa salveze o alta persoana. Cred ca instinctiv intr-o asemenea situatie, mai ales cineva care-si dedica viata constant pentru a proteja viata altcuiva cu orice pret (cum a facut Stefan pentru Elena de-a lungul timpului), alegi sa o salvezi pe persoana pe care o iubesti – pentru mine e de neconceput alta alegere, atat timp cat Matt nu-i era nici copil sau alt fel de ruda a lui Stefan.
Eu inteleg ce au vrut ei sa arate aici atat in ce-l priveste pe Stefan (respectul pentru liberul arbitru) cat si in ce o priveste pe Elena (spiritul de sacrificiu), dar mi se pare una dintre cele mai nerealiste modalitati de a reactiona si cred ca majoritatea oamenilor ar alege persoana iubita chiar daca aceasta ar protesta din gura de sarpe. Sigur va fi suparata ulterior o bucata de timp, dar va fi in viata. Bineinteles, acum Stefan va mai avea un motiv pentru brooding si self-loathing in sezonul 4, iar Damon va fi mega-furios pentru tot ce s-a intamplat si realatia lui cu Stefan va fi iar fracturata. Sigh
Epilog
Cam astea sunt cateva dintre consideratiile mele despre acest final de sezon si raman doar cu atat pentru ca circumstantele au facut ca atentia mea sa fie captata in aceste zile de cu totul alte probleme. As fi vrut sa inchei sezonul cu ceva mai inspirat si mai bine structurat, dar sunt prea obosita ca sa mai incerc sa fac ceva deosebit in cinstea sfarsitului de sezon al TVD. A fost un sezon destul de inegal, dar care de cele mai multe ori a livrat la capitolul entertainment si la capitolul emotional si, chiar daca in ultima treime a sezonului a parut de multe ori ca show-ul nu mai e la standardele obisnuite, ultimele 2 episoade au resuit cumva sa spele aceasta impresie si sa ne dea sperante ca lucrurile vor decurge mai bine in sezonul viitor.