The Vampire Diaries – 3×05 “The Reckoning”

Klaus is in the house  high-school building, yo! Asta inseamna un episod plin de actiune in care se intampla foarte multe lucruri (inimi frante, gaturi sucite, compelling –uri, planuri nebunesti, intoarceri din Lumea de Dincolo,”hibridizari”, crime in stil ripper etc), toate doar in 42 de minute in care TVD isi impinge povestea inainte intr-un ritm ametitor. Din punct de vedere al entertainment-ului, acest episod e unul dintre cele mai bune vazute in acest show, dar pentru mine a existat un moment critic in care am fost pe punctul sa ma supar tare de tot pe TVD (se insinuau si ganduri de a-mi arunca jucariile si a renunta definitiv  ) daca un anumit lucru s-ar fi intamplat (in acel moment si la felul cum opereaza acest show era destul de posibil), dar din fericire nu s-a intamplat si iata-ma in continuare pe baricade, scriind despre “The Reckoning”. Adevarul e ca traiesc intr-o continua relatie de love/hate cu acest show. Detalii in cuprinsul recenziei !
Adolescentii din TVD au inceput ultimul an de liceu, iar Caroline profita de ocazie pentru a-si impulsiona toti prietenii sa participe la traditionala Senior Prank Night, un pretext pentru ca mai toate personajele sa se afle pe timpul unei nopti in scoala care e pe cale sa devina fundalul unui film horror. Pentru ca Lord Niklaus nu (mai) pierde timpul, dupa ce-si petrece dupa-amiaza rupandu-i gatul lui Stefan de nenumarate ori (seriously, de ce s-a intamplat chestia asta off-screen si noi aflam despre ea doar pentru ca Rebekah mentioneaza acest lucru?! Ar fi fost ceva cu adevarat de vazut  ), isi da seama rapid ca Elena e in viata si isi face aparitia la liceul unde e in plina desfasurare Noaptea Poantelor. Nu face insa greseala de a o omori pe loc, ci vrea sa verifice teoria conform careia faptul ca Elena e in viata e ceea ce impiedica transformarea cu succes a hibrizilor.
Klaus isi stabileste tabara in sala de sport, iar cand Bonnie si Matt ajung si ei acolo el ii cere vrajitoarei sa gaseasca o solutie la problema pe care o are in transformarea hibrizilor. El este sustinut de Rebekah, cea care mai intai il intepuseaza pe Stefan cu un carlig de fier, iar apoi distruge un moment de tandrete intre Tyler si Caroline, luandu-l pe Tyler prizonier si ducandu-l la fratele ei in sala de sport. Klaus nu mai lungeste povestea si le explica tuturor ca hibrizii sai nu supravietuiesc si are nevoie ca acest lucru sa nu se mai intample. Si ca sa fie absolut convingator si sa-i ofere o motivatie solida lui Bonnie declanseaza brusc  transformarea in hibrid al lui Tyler, hranindu-l cu sangele sau si sucindu-i violent gatul sub privirile ingrozite ale lui Matt, Bonnie si Elena (ok, mai sunt acolo si 2 figuranti – Dana si Chad – dar nu conteaza pentru ca e deja clar ca la felul in care merg lucrurile, ei nu vor prinde sfarsitul episodului in viata). Klaus ii ordona surorii sale sa-l duca pe Tyler de acolo, iar in timp ce Bonnie si Matt pleaca sa caute o solutie, Elena ramane prizoniera lui Klaus in sala de sport.
Bonnie e disperata pentru ca vraja cu hibrizii este way over her pay-grade deoarece, asa cum stim, nu mai poate beneficia de sprijinul vrajitoarelor decedate de cand l-a inviat pe Jeremy. Imediat insa realizeaza ca Jeremy poate intra in contact cu mortii, dar, din nefericire el se afla “in afara zonei de acoperire”, zacand inconstient in portbagajul masinii lui Katherine. In timp ce Klaus a dezlantuit infernul in Mystic Falls, Katherine si Damon sunt “on the road” in calatoria promisa in episodul trecut. Damon nu are prea multe informatii despre locul spre care se indreapta si dupa un scurt interludiu fierbinte in care Katherine il saruta, iar el pretinde ca nu mai e interesat, opreste masina in mijlocul pustietatii si cere explicatii despre calatorie. Cu ocazia asta Jeremy este scos la aer curat, iar Katherine le explica despre o posibila modalitate de a-l elimina definitiv pe Klaus, numai ca are nevoie de o informatie detinuta de Anna, de unde si motivul pentru care l-a rapit pe Jeremy.
Inapoi in Mystic Falls, Stefan apare spasit in fata lui Klaus cerandu-si scuze si jurandu-i credinta si supunere, in plus pretinzand ca nu-i mai pasa absolut deloc de Elena. Scena care urmeaza e destul de ridicola din punctul meu de vedere si e pacat pentru ca Joseph Morgan e superb in ea. Practic, Klaus ii cere lui Stefan sa demonstreze ceea ce spune prin omorarea celor doi nefericiti liceeni care inca se aflau in sala de sport. Bineinteles ca Elena e impotriva acestui lucru, iar cand Klaus o plezneste, Stefan se repede la el confirmandu-i suspiciunile lui Klaus care e furios la maxim. Am spus ca scena mi s-a parut ridicola pentru ca nu inteleg ce era in capul lui Stefan cand s-a dus acolo. Adica ce naiba se astepta el sa-i ceara Klaus pentru a-si demonstra loialitatea ?! Era la mintea cocosului ca-i va cere ceva dificil de realizat din punct de vedere moral. It was supposed to be a fucking test Stefan, wasn’t it?
Klaus isi pierde rabdarea si ii aplica un compelling lui Stefan si aflam, oarecum surprinzator, ca e prima oara cand ii face asta lui Stefan in cele cateva luni petrecute impreuna. Wow, Klaus chiar a avut incredere in Stefan pentru o perioada si a sperat ca, probabil in momentul in care va constientiza trecutul lor comun, Stefan va fi de partea lui de buna voie. Oh, Klaus, se vede ca nu ai urmarit sezonul  1 si de asta nu stii ca iubirea dintre Stefan si Elena e “epica” fara drept de apel inca din episodul 2. Deci nu exista nici o sansa sa-l mai scoti pe Stefan din asa ceva, rolul lui principal in show este sa fie indragostit etern de Elena si tot ce face se invarte in jurul acestui lucru. Stefan e deci constrans sa se supuna si sfasie gaturile liceenilor chiar sub privirile Elenei care, ca intotdeauna, este afectata atunci cand victimele sunt persoane cunoscute.
Intre timp, Rebekah i-a subtilizat telefonul lui Caroline si acolo gaseste o poza cu Stefan si Elena in care Elena poarta colierul magic. Cand merge furioasa sa intrebe de acesta, Klaus realizeaza ca a fost mintit de Stefan si in aceasta problema si, dupa ce afla de la Elena ca acest colier a fost furat de Katherine, le da un ultimatum de 20 minute pentru ca Bonnie sa vina cu o solutie, daca nu, Stefan e constrans sa o atace si sa se hraneasca cu sangele Elenei.
Spiritele sunt si ele in sfarsit incluse in povestea principala de aceasta data. Anna se impotriveste initial sa ii ajute via Jeremy pe Damon si Katherine, dar dupa ce Damon il pocneste pe baiat, ea le spune despre Michael Mikael, Vampirul-Vanator. Totusi Anna pare speriata de acest personaj si ii avertizeaza pe cei 3 sa nu-l trezeasca pentru ca vor fi toti omorati. Participarea lui Vicki la evenimente e mai complicata, iar in acest scop Matt vine cu un plan super-periculos. Pentru a vedea fantome el trebuie sa se intoarca din morti si se lasa inecat de buna voie pentru ca Bonnie sa vina si sa-l resusciteze. Totul e foarte riscant, Matt nespunandu-i din start de intentiile sale lui Bonnie care ajunge in ultimul moment sa-l salveze. Well, pe langa faptul ca Matt si-a facut cunoscut planul in ultima clipa, toata treaba asta a fost destul de stupida si cu tenta sinucigasa realistic vorbind – in cladirea aia in care se aflau deja Klaus si Rebekah s-ar fi putut intampla oricand un mic incident, o mica intarzaiere si Bonnie n-ar mai fi ajuns la timp sa-l salveze. *Sigh*
La granita dintre viata si moarte, Matt o vede pe Vicki care-i transmite lui Bonnie mesajul de la Vrajitoarea Originala cum ca, asa cum suspectau toti deja, hibrizii nu supravietuiesc pentru ca Elena e inca in viata. Dupa ce primeste nenumarate sms-uri de la Bonnie despre prezenta lui Klaus in Mystic Falls, Damon ii lasa pe Katherine si Jeremy sa-si continue, ghidati de Anna, calatoria pentru a-l gasi pe Mikael, iar el se intoarce in oras in ciuda protestelor lui Katherine. Tyler se trezeste si el, iar cele 20 de minute acordate de Klaus au trecut, ceea ce inseamna ca se apropie apogeul episodului.
Dupa o serie de rugaminti fierbinti ale Elenei de a lupta impotriva constrangerii, Stefan, in ciuda unor eforturi considerabile, nu poate rezista si ea este nevoita sa fuga, dar este prinsa de Klaus. Aici a fost parte cea mai problematica a episodului pentru mine (ceea ce am mentionat la inceputul recenziei). Va mai amintiti ca in sezonul  1 Stefan avea probleme serioase de ex-junkie in ceea ce priveste sangele uman? Si ca in sezonul 2 show-ul l-a vindecat miraculos de asta in 2-3 episoade prin “puterea iubirii” blah-blah de respectivele probleme, lucru care pe mine m-a scos din sarite la acea vreme? Cand am vazut ca incepe discutia de a rezista compelling-ului, mi-a trecut rapid prin cap ca show-ul asta e in stare sa-i creeze instant o rezistenta la compelling (si nu orice compelling, ci cel al celui mai puternic Vampir Original) justificata de iubirea nemuritoare pentru Elena. Mi-am dat ochii peste cap atat de mult in timpul acelor scene incat am crezut ca-mi vor iesi din cap. Iar cand Klaus i-a cerut sa renunte la umanitatea sa apasand pe faimosul Buton Emotional Vampiric, iar Stefan continua cumva (!!!!) sa se impotriveasca, deja eram in stadiul de face-palm si mi-am promis chiar in secunda aia ca daca show-ul imi va arata ca Stefan e imun compelling-ului lui Klaus datorita miracolului iubirii Elenei am terminat-o cu TVD. Just no! Inteleg de ce o asemenea directie de actiune poate fi pe placul unor fani, dar pentru mine ar fi fost prea mult. I know, I have a cold, cold heart…(si nu, nu ma omor nici cu Delena). Sorry!
Am mai spus-o in sezoanele trecute – daca a fost ceva care mi-a displacut constant la TVD a fost twilight-izarea acestei relatii si a acestor 2 personaje. Deja Elena se apropie de categoria Bella Swan, existenta ei gravitand obsesiv doar in jurul lui Stefan. Ce pacat ca show-ul asta nu are deloc curaj si e mereu atat de previzibil si siropos in ce priveste acest cuplu. Imi pare rau mai ales de Paul Wesley care e extraordinar si mi-e ciuda ca, in acele scene in care a avut o interpretare de exceptie, atentia mi-a fost distrasa de asemenea ganduri. Si ce pacat ca are un personaj cu care scenaristii nu isi asuma nici un risc real de a crea ceva mai interesant si mai complex. Din nou au ales cea mai sigura, previzibila si usoara cale si l-au facut pe Stefan “rau” pentru ca i-a fost eliminata umanitatea  via compelling de catre Klaus. Asta inseamna ca in momentul in care plotul o va cere, Stefan va redeveni el insusi fara probleme, fie prin inlaturarea compelling-ului de catre Klaus (in cel mai bun caz), fie prin moartea lui Klaus si sfarsitul implicit al compelling-ului (in cel mai rau caz) si nimic din ce se va fi intamplat in aceasta perioada in care va fi ca o jucarie teleghidata nu va mai conta, iar consecintele pentru actiunile sale vor fi inexistente pentru ca totul va fi in contul lui Klaus.
Pentru mine ar fi fost mult mai interesant de urmarit un Stefan care devine rau sau macar e pe o temporara panta descendenta pentru ca trebuie sa faca niste sacrificii, niste alegeri personale, sa aiba un conflict interior real asa cum au incercat sa ne sugereze la inceputul sezonului (iar acum scenaristii ne spun “lol, just kidding”) si nu este doar o marioneta si o biata victima tragica a circumstantelor. Pe de alta parte, as fi putut paria toti banii mei ca show-ul asta nu-l va lasa pe Stefan sa fie cu adevarat rau, ci vor alege o metoda de a rezolva lucrurile care e o facatura calduta si exact asta au facut. Bad, but not really…Pentru ca ma asteptam complet, presupun ca pot trai cu asta, nu e prima data cand se intampla. E vina mea pentru ca am asteptari prea mari de la un show care nu-si poate depasi conditia de guilty-pleasure.
Acum mai exista si speculatia ca Stefan nu a fost compelled si doar se preface, dar sper ca, daca varianta asta se va dovedi adevarata, sa fie pentru ca era plin de verbina si nu pentru ca a dezvoltat instantaneu puterea de a rezista la compelling via epic love. Nu a existat niciun indiciu ca Stefan ar fi luat verbina (btw, verbina e inca ceva cu care Stefan(si Damon) s-au acomodat excesiv de repede in timp ce lui Katherine i-au trebuit decenii), dar, din nefericire, ma pot astepta ca scenaristii sa o intoarca in directia asta pentru ca m-au surprins negativ de mai multe ori. Totusi daca nu era compelled inseamna ca a mai omorat inca 2 tineri nevinovati doar pentru ca viata Elenei e considerata superioara existentei altor oameni. And this is fucked-up! Oricum, parerea mea e ca a fost totusi compelled…vom trai si vom vedea.
In alta ordine de idei, partea cea mai importanta a episodului este o rasturnare de situatie bine realizata si anume ca pentru transformarea reusita a hibrizilor e nevoie de sangele “dublurii” si nu de moartea ei asa cum se banuise pana atunci. Klaus dovedeste ca e intr-adevar inteligent si isi da seama de acest lucru pentru ca, stiind ca Vrajitarea Originala il ura, i-a fost clar ca mesajul ei trebuia interpretat exact pe dos. De ce oare Vrajitarea Originala il ura totusi atat de mult pe Klaus? Din cauza ca vrajitoarele de regula nu-i prea au la inima pe vampiri? Sau pentru ca, fiind super-puternic, Klaus ameninta echilibrul natural? Sau pe langa toate acestea exista o problema personala intre ea si Klaus? Ceva ma face sa cred ca e a 3 a varianata si daca e asa sper sa vedem un flashback de la momentul cand s-a creat blestemul. Oricum ea a folosit o chestie inteligenta, dar Gasca Vesela din Mystic Falls i-a dat planurile peste cap involuntar in momentul in care au gasit o modalitate sa o pastreze pe Elena in viata, permitand astfel atat ruperea blestemului cat si posibilitatea de a se utiliza pe viitor sangele dublurii in crearea hibrizilor.
Tyler e acum hibrid si pare foarte incantat de noua sa situatie si nici nu stiu daca a realizat inca faptul ca a fi hibrid ii va permite sa se transforme cand vrea el si nu va mai trebui sa suporte chinurile teribile la fiecare luna plina. Caroline e insa circumspecta si pe buna dreptate. Toata bucuria lui Tyler se va duce probabil pe apa Sambetei in curand deoarece de fiecare data cand un personaj spune ca se asteapta la un viitor grozav, in realitate se petrece contrariul. Si tocmai acum cand el si Caroline sunt insasi imaginea fericirii. L
Klaus e foarte satisfacut ca in sfarsit are un hibrid si o duce pe Elena la spital pentru a-si mai asigura o provizie din sangele ei, planuind sa paraseasca orasul impreuna cu Tyler. Acesta e si momentul in care vedem o adevarata fisura in atitudinea nemiloasa a lui Klaus atunci cand Rebekah il intreaba daca face tot ceea ce face pentru ca nu vrea sa fie singur. El nu admite acest lucru, dar ochii sai confirma aceasta ipoteza si cred ca a fost exact doza potrivita de emotie pe care ar trebui sa o vedem la Klaus – tocmai  ceea ce comentam la episodul trecut: nu trebuie sa devina nici un villain caricatural care traieste doar pentru a crea haos fara motiv si e all “mwah-ha-ha-ha”, dar nici nu devine excesiv de emotional si necontrolat cum a devenit Damon in sezonul 2. Doar un mic indiciu ca mai e ceva dincolo de suprafata e tot ce-mi doream – probabil ca el s-a simtit mereu o aberatie a naturii si 1000 de ani e perioada indelungata sa simti asta. Klaus ramane in continuare amoral, crud si periculos, dar cat timp nu-l vor umaniza prea tare sunt de acord sa arate momente de genul asta. Iar Joseph Morgan e minunat si sper ca eventuala moarte a lui Klaus sa nu se petreaca inainte de finalul sezonului pentru ca imi va lipsi foarte tare. Yeap, il ador! Haters to the left!
Damon apare si el in parcarea spitalului, iar Klaus isi pierde din nou rabdarea cu el si e pe punctul sa-l omoare, dar Damon ii spune ca el si Katherine l-au gasit pe Mikael si ca acesta stie despre prezenta lui Klaus in Mystic Falls, ceea ce-l paralizeaza pe Klaus si dupa ce da cu Damon de pamant dispare pur si simplu din parcare. Katherine si Jeremy ajung intr-adevar la cavoul unde o vrajitoare l-a inchis pe Mikael in anii ’90. Cea mai populara teorie la ora actuala e ca Mikael e tatal Originalilor, respectiv tatal-vitreg al lui Klaus. Acest Mikael vaneaza insa tot felul de vampiri, nu numai Originali pentru ca in anii ’20 cand ii urmarea pe Klaus si Rebekah a folosit gloante de lemn in raidul asupra barului, iar acestea nu au efect asupra Originalilor. Eu cred ca, asa cum a spus Anna, eroii  nostri vor ajunge sa regrete ca l-au trezit. Daca nici Elijah nu a indraznit sa se foloseasca de el in lupta contra lui Klaus, inseamna ca tipul e bad-news pentru toti vampirii din universul show-ului, la fel cum e si pentru pretioasa existenta a Elenei in momentul in care va afla (cu siguranata) ca sangele ei e cel care contribuie la crearea hibrizilor. Oare vom avea o alianta intre echipa din Mystic Falls, Klaus si Elijah (care sigur va aparea pana la urma) impotriva lui Mikael? Eu asa am senzatia, dar e posibil sa ma insel. S-a mai intamplat si alta data…
In incheierea episodului avem scene mai linistite in care personajele doar discuta. Bonnie ii reproseaza in mod justificat lui Matt imprudenta actiunilor sale si il sfatuieste sa se bucure de viata lui de om normal. Matt si Bonnie sunt doua personaje care nu prea ma intereseaza in general, dar mi-au placut foarte mult in acest episod, iar intre actori exista un chemistry neasteptat ce a facut ca scenele lor sa fie foarte reusite. Dupa ce Bonnie pleaca, Matt o vede din nou pe Vicki, de aceasta data fiind complet constient. La Vila Salvatore, Damon e in living cu Elena pe care a scos-o pe brate din spitalul unde i se recolta sangele. Damon ii propune sa-i stearga amintirile crunte ale ultimelor ore, iar cand Elena refuza ii inmaneaza colierul pe care l-a recuperat de la Katherine si ii promite sa nu o mai lase singura niciodata. Momentul de conexiune emotionala intre cei doi e intrerupt de Stefan care ii anunta nonsalant ca, la plecarea sa, Klaus l-a insarcinat sa o pazeasca pe Elena si ca ramane sa locuiasca in casa. Atitudinea lui e amuzanta si cred ca toata povestea asta cu Stefan comportandu-se nepasator si douchy mi-ar fi placut foarte tare daca ar fi venit altfel decat prin faptul ca e constrans.
Una peste alta, episodul a avut un ritm extraordinar si in general mi-a placut destul de mult. Probabil ca episodul urmator va fi dedicat lui “Bad” Stefan si problemelor pe care le va crea in oras, iar Klaus e MIA din cate am auzit, ceea ce inseamna un interes mult mai scazut din partea mea si o recenzie considerabil mai mica. So it’s good news all around!