The Vampire Diaries – 3×01 “The Birthday”

In urma cu vreo 10 zile am auzit un cunoscut si talentat critic tv american spunand ca cea mai dificila parte dintr-o recenzie este introducerea si ca multe dintre review-urile sale au ramas la stadiu de schita si nu au mai fost publicate niciodata din cauza ca nu a reusit sa gaseasca inspiratie pentru partea introductiva. Astazi, dupa ce m-am intrebat ceva timp cum sa incep, am ajuns sa-i dau dreptate. Pe langa faptul ca-mi lipsesc cunostintele si talentul unui adevarat critic de televiziune,  problema inceputului de recenzie exista si mai acut pentru o diletanta ca mine. Sau poate e doar faptul ca nu mai iubesc acest show cum o faceam pe vremuri. E inca entertaining de urmarit, se pot spune inca o gramada de lucruri bune despre el, dar implicarea mea emotionala e minima.
Acum ca am reusit sa trec de introducere, sa vorbim despre The Birthday. Este ziua de nastere a Elenei si deja sunt multumita deoarece faptul ca Elena implineste 18 ani raspunde la o intrebare pe care mi-am tot pus-o in trecut in privinta timeline-ului din TVD aka cat timp a trecut in universul din serial de la inceputul sau pentru ca acest aspect nu a fost clarificat niciodata. Acum insa stim ca de la momentul in care Stefan si Elena se intalnesc, iar Damon revine in Mystic Falls in episodul pilot a trecut aproximativ 1 an, pentru ca atunci Elena avea 17 ani. In prezent este vara in Mystic Falls si au trecut 2 luni de cand Stefan a facut pactul pentru a-i salva viata fratelui sau, ceea ce a avut ca urmare disparitia lui din oras pentru a fi la dispozitia lui Klaus.
In urma transformarii care a activat si partea sa de varcolac, Klaus a devenit un hibrid (si mai) periculos care urmareste acum sa-si formeze o armata de astfel de hibrizi probabil pentru a stapani lumea sau ceva asemanator, scopurile sale nefiind inca precizate. Dar pentru asta are nevoie de varcolaci, care asa cum stim din sezonul anterior nu se gasesc chiar pe toate drumurile. De aceea, impreuna cu Stefan, Klaus se ocupa personal de acest aspect, timp in care se si distreaza lasand in urma un sir intreg de cadavre si purtandu-se in general ca un psihopat feroce, dar atat interesant de urmarit. So eeeeevilllll! Actorul care-l interpreteaza (Joseph Morgan) este deosebit de carismatic, si, desi accentul sau american mi-a zgariat serios urechile in scena de la inceputul episodului cu femeia din Tennessee, imi place foarte mult si cred ca e foarte potrivit pentru rol. Ba chiar merg pana la a spune ca e unul dintre motivele pentru care continui sa urmaresc acest show.
Klaus si Stefan (Klefan?!  ) sunt pe urmele unui werewolf numit Ray, ceea ce se soldeaza mai intai cu 2 crime ripper-style asupra unor femei care stiau unde se afla Ray, continua cu torturarea lui Ray pentru aflarea locatiei unei haite de varcolaci (dar si pentru a furniza ceva “distractie”, in sensul pe care Klaus l-ar da acestui cuvant) si se incheie cu uciderea lui Ray in vederea transformarii lui in hibrid. Daca de obicei te-ai putea astepta ca genul asta de comportament sa vina din partea lui Klaus, in acest caz el este doar instigatorul si cel care urmareste cu placere spectacolul, iar Stefan e executantul, vampirul care pare din ce in ce mai absorbit de noul stil de viata alaturi de Klaus.
In timp ce Ray e torturat, Klaus afla ca Damon e pe urmele lor, dar Stefan reuseste sa-l convinga sa-l lase pe el sa se ocupe de aceasta problema – indiciul nr 1 ca lui Stefan inca ii pasa de anumite lucruri/persoane pe aceasta lume si nu a devenit un psihopat cu sange-rece gen Klaus in ciuda actelor pe care le comite. Totusi nu inteleg ce s-a intamplat cu ceilalti minioni ai lui Klaus si de ce se foloseste doar de Stefan pentru a-si indeplini planurile cand ar putea avea mult mai multe ajutoare, lucru ce ar grabi realizarea planurilor sale. Pe de alta parte totusi, Klaus are tot timpul din lume…
Cum am spus, e ziua de nastere a Elenei care, bineinteles,  nu are nici un chef de a sarbatori. Dar Caroline e in “cheerleader mode” si nici nu se gandeste sa scape ocazia de a organiza o mare petrecere. Si hai sa fim seriosi, nu ar mai fi TVD daca episodul nu ar contine si un eveniment de acest gen. Gandurile Elenei se indreapta, evident, spre soarta lui Stefan despre care nu stie cu siguranta daca e in viata sau nu. Incercand sa afle mai multe despre Stefan, Elena discuta problema cu Caroline care-i furnizeaza informatii despre o posibila urma a lui Klaus in Tennessee si apoi cu Damon.
Damon pare a trata povestea cu nonsalanta lui specifica, dar dupa ce Elena pleaca, descoperim ca Damon are in dormitorul sau un intreg perete (de fapt o debara) FBI-esque plin de indicii si informatii despre Klefan si ca investigheaza si el pe cont propriu ajutat de reporterita Andie. Mai tarziu, Damon reface tandemul de vis cu Alaric si cei doi ajung la scena crimelor din Tennessee. Vazand cele 2 cadavre, Damon isi da seama ca autorul e Stefan dupa maniera in care au fost comise crimele, maniera care ii este specifica lui Stefan si ale carei detalii ne sunt descrise intr-o explicatie terifianta “se hraneste cu victimele pana i se intuneca mintea, le face bucati, apoi cand termina, intervine remuscarea si  le lipeste trupurile la loc”. Descrierea e completata de imaginea unui cap care se desprinde de trup si se rostogoleste pe podea. Creeeeepy as hell! Well done, TVD!
Dupa ce incendiaza casa pentru a sterge urmele crimelor lui Stefan, Damon revine in oras pentru a participa la petrecerea Elenei care are loc la el acasa. La petrecere sunt o gramada de oameni, butoaie de bere si marijuana. Cine fumeaza marijuana? Jeremy (pe care nu l-am mai vazut drogandu-se de prin sezonul  1) si baiatul cel cuminte, Matt. Dupa cum  stim, in finalul sezonului trecut Jeremy a fost impuscat de serif si, desi decedase, a fost readus la viata de o vraja a lui Bonnie care a avut ca urmare faptul ca Jeremy a inceput sa vada fantomele ex-iubitelor sale, vampiritele Vicki si Anna. Fiind in vacanta, Jeremy are acum o slujba la The Grill si pare a fi din ce in ce mai apropiat de Matt, care e si el inca destul de intors pe dos de faptul ca orasul e plin de creaturi supranaturale. Chiar si in seara petrecerii Jeremy le vede din nou pe cele 2 fete, iar acest storyline va fi explorat cu siguranta in viitor, deja ridicandu-se intrebarea de ce fel de ajutor are nevoie Vicki.
Damon e chemat sa o ia pe Andie de la serviciu si cand ajunge il gaseste acolo pe Stefan si noi avem parte de una dintre cele mai bune scene ale episodului: confruntarea dintre cei 2 frati. Introducerea e facuta de Stefan printr-un “Hello brother” care ne aminteste de prima data cand l-am vazut pe Damon in TVD. Acum rolurile sunt inversate, Stefan e cel care vorbeste rece, detasat, cinic, iar Damon e cel care face apel la sentimente si common-sense. Pe scurt, Stefan ii cere sa nu-l mai urmareasca, sa fie lasat in pace si pentru a-si intari punctul de vedere o determina pe Andie sa se sinucida, impiedicandu-l pe Damon sa intervina. Din nou, acesta actiune mi-a amintit de momentul  de pe la inceputul sezonului 1 cand Damon l-a omorat pe antrenorul/profesorul lui Stefan doar pentru a demonstra ceva in urma unei conversatii asemanatoare, dar cu rolurile inversate. Pentru mine a fost un moment de varf al episodului deoarece sunt mult mai interesata de relatia atat de complexa si disfunctionala dintre Damon si Stefan decat oricare dintre cele 2 laturi ale triunghiului amoros principal (Damon/Elena sau Stefan/Elena) care mi-e mai indiferent ca niciodata.
Damon e afectat de moartea lui Andie si mai ales frustrat de neputinta de a face ceva in privinta lui Stefan si nu se poate abtine si-i spune Elenei ca toate cadavrele din ultimul timp pe care ea le credea a fi “opera” lui Klaus sunt de fapt victimele lui Stefan care e acum in ripper-mode si probabil ar fi mai bine ca ea sa renunte la orice speranta in privinta lui. Dupa ce Elena pleaca, intr-un acces de disperare Damon distruge camera lui Stefan, semn ca si Damon e afectat de situatie mai mult decat si-ar imagina cineva si in plus e din nou ingrozitor de singur.
Elena pleaca devastata de ideea ca Stefan e cel care comite toate acele crime si acasa primeste o noua veste proasta de la Alaric, cel care actionase ca un substitut de parinte si locuise cu fratii Gilbert dupa moartea Jennei. Alaric e si el intr-un moment de criza interioara, bea prea mult, se simte inutil si crede ca a venit momentul de a se intoarce la casa lui pentru a nu fi un model prost si pentru altii. Sunt putin dezamagita de atitudinea lui, chiar il vedeam in rol de nou tutore pentru Jeremy si Elena, dar sa speram ca se va razgandi. Daca nu, macar sa se duca sa stea cu Damon la Vila Salvatore, ca tot a ramas si el singur acum – bromance4life!
La kilometri departare, Stefan ii raporteaza lui Klaus ca si-a indeplinit misiunea, iar Klaus profita pentru a-i mai invenina putin sufletul, dar Stefan isi mentine bine masca de nepasare in ciuda faptului ca pe langa malitiozitatea specifica exista si ceva adevar in cuvintele lui Klaus. Dupa discutie, Stefan iese in parcarea barului si in acel moment vedem exact ca nu este deloc indiferent fata de ce se intampla, ca nu a apasat acel asa-zis buton prin care vampirii isi pot stopa sentimentele si vina daca vor. Oricum, eu am crezut mereu ca treaba asta cu “butonul” e bullshit.
In final, Stefan nu se poate abtine si o suna pe Elena, fara a spune nimic, ceea ce e in primul rand o idee buna din punct de vedere practic (nici nu stii cum ar putea auzi Klaus cu supersimturile sale, iar Klaus oricum se presupune ca inca nu stie ca Elena e in viata). Scena cu non-convorbirea dintre Stefan si Elena e cu adevarat emotionanta si e prima data in 45 de episoade cand m-am simtit oarecum miscata de ceva legat de acest cuplu. Meritul cel mai mare il are Paul Wesley care e excelent tot episodul si care in sfarsit are si el sansa sa adauge mai multe nuante personajului sau.
Am lasat ce e mai bun la sfarsit si anume scumpii mei Caroline si Tyler aka motivul pentru care nu am renuntat la show pe la mijlocul sezonului 2 (da, am cochetat si cu ideea asta la un moment dat). Cu toata drama care se desfasoara in viata celorlalte personaje, cei 2 se comporta cel mai potrivit varstei lor, fiind preocupati de probleme sentimentale, intalniri, discutii adolescentine care duc si la revelatia ca relativ noua lor existenta  ca fiinte supranaturale ii face sa fie hiper-excitati sexual tot timpul. Acum, oficial, cei doi sunt just friends, dar au trecut deja 2 luni de cand Caroline si Matt s-au despartit.
Pe langa faptul ca ea si Tyler sunt adorabili impreuna, tensiunea sexuala dintre cei 2 e aproape de nesuportat de-a lungul episodului. Tyler vine la petrecerea Elenei  insotit de Slutty Sophie, ceea ce starneste gelozia lui Caroline care ii aplica un compelling si o expediaza pe fata de acolo intr-o maniera hilara. Acest lucru duce la o confruntare cu Tyler care e foarte direct si ii spune ca trebuie sa fie ea cea care face primul pas. Si ea il face… si e perfect, iar legiunile de fani Forwood sunt in extaz, mai ales ca cei doi sfarsesc acasa la Tyler intr-o partida de sex supranatural, avand ca soundtrack superba melodie a lui Ron Pope “A Drop in the Ocean”.
Dar cum totul era prea frumos ca sa fie adevarat, in timp ce vrea sa plece, Caroline e surprinsa de mama lui Tyler care nici mai mult nici mai putin o impusca si o imobilizeaza folosind niste darturi cu verbina si Habemus cliffhanger! Nu se stie cum si de unde e in tema d-na Lockwood, poate a fost reactivat jalnicul Consiliu Anti-Vampiri din Mystic Falls, desi ultima data cand s-a auzit de acest consiliu Damon era seful ceea ce evident era bad for business. Presupun ca vom afla in episodul viitor, nu am nici un fel de indicii deoarece sunt un ex-spoiler-junkie reabilitat care nu mai urmareste nici macar un banal promo. Si de ce e mereu Caroline cea care da de necaz? Ugh!
In concluzie, episodul nu a fost rau, dar nici nu m-a extaziat – am auzit ca parerile sunt oricum impartite, desi am cautat sa nu citesc mai nimic pentru a nu-mi influenta propriile impresii asupra episodului. Daca mi-a lipsit cineva, acela a fost Elijah, unul dintre putinele personaje pe care le-am placut in sezonul 2. In ce o priveste pe Katherine, desi potentialul acestui personaj a fost urias, el a fost irosit cu brio sezonul trecut si oricum probabil se va intoarce la un moment dat cand plotul o va cere. Sper doar sa nu se intample acelasi lucru si cu Klaus si ca acest sezon sa fie cu adevarat sezonul Originalilor. Come back to me, Elijah!