The Vampire Diaries – 3×08 “Ordinary People”

Unul dintre avantajele unei povesti cu vampiri e ca poti avea episoade cu aventuri din diverse ere. In primul sezon, TVD s-a intors doar in anul 1864 pentru a ne da detalii despre existenta fratilor Salvatore inainte si imediat dupa ce au fost transformati in vampiri. In sezonul trecut, pe langa aceste flashback-uri in 1864, am avut ocazia sa ne intoarcem in timp in secolul al 15 lea, urmarind evenimente din viata lui Katherine si intalnirea ei cu Elijah si Klaus. Acest sezon ne-a adus deja un flashback superb in Chicago-ul anului 1920, iar in acest episod TVD se aventureaza cu o calatorie pana in jurul anului 1000 pentru a ne familiariza cu istoria familiei Originalilor.
Am asteptat “Ordinary People” cu mult interes si pana la urma mi-a placut, desi nu tocmai din motivele pe care mi le imaginasem. Ma resemnasem cu ideea ca acest episod va insemna woobificarea totala a lui Klaus si ma bucur ca scenaristii au reusit sa ma surprinda nealegand aceasta cale. Dupa ce mi-am petrecut tot episodul empatizand puternic cu el, a venit si twist-ul: Klaus e cel care a ucis-o pe mama sa si e cu adevarat Inamicul Public Nr.1.
Dar sa o luam cu inceputul. In urma amenintarii Elenei ca il va “trezi” pe Mikael, Rebekah e de acord sa-i povesteasca istoria familiei sale in speranta de a o determina sa nu faca acest lucru. Asa cum stim, aceasta familie era originara din Europa si in urma unei epidemii de ciuma care le-a ucis un copil, mama si tatal Originalilor au hotarat sa se mute intr-un loc sigur. La acest punct ei sunt inca oameni si cu ajutorul informatiilor unei vrajitoare care se afla in contact cu spiritele, ei afla despre Lumea Noua cu circa 500 de ani inainte de descoperirea ei oficiala de catre Columb. Am vazut ca multi oameni sunt nemultumiti de lipsa de acuratete istorica, dar in final TVD nu e un documentar de pe History Channel, ci un serial fantasy si, desi pentru unii poate nu e asa de usor sa mearga pe varianta “suspend belief”, pe mine nu ma deranjeaza atat de mult cand aceste nepotriviri istorice se petrec intr-o lume populata de vrajitoare, varcolaci si vampiri. It goes with the territory, cum s-ar spune.
Anyway, ajunsi in America, cei din Familia Originala s-au stabilit intr-un teritoriu locuit de varcolaci (varcolacii sunt nativi americani?!) in zona in care in prezent se afla orasul Mystic Falls. Din pacate nu-i vedem pe toti membrii acestei familii, ci doar pe cei pe care ii cunoastem deja plus parintii lor si un frate mai mic. Asa cum s-a speculat pe net de mai multe saptamani, Mikael e Tatal Originalilor si tatal vitreg a lui Klaus. In traditia tatilor din TVD, Mikael is a douchelord. Chiar cel mai mare dintre toti de pana acum. The Original Douchelord! Felul in care-l trateaza pe Klaus e oribil, iar acesta e un tanar oarecum timorat care gaseste simpatie doar alaturi de fratii sai Elijah, Rebekah si un frate care e inca un copil. Intr-o noapte el si fratele-copil se furiseaza pentru a urmari transformarea varcolacilor la luna plina, iar baietelul este ucis de acestia. Klaus si toata familia sunt distrusi de moartea copilului, iar Ayanna (vrajitoarea care-i insoteste) le spune ca nu se mai poate face nimic. Adevarul e ca am fost dezamagita putin aici pentru ca vazusem copilul in promo si deja imi facusem sperante ca vom avea parte de un copil-vampir magnific de crud si inteligent (gen Claudia din “Interviu cu un vampir”), dar nu a fost sa fie si probabil ca e mai bine pentru ca as fi murit de prea mult awesomeness.
In consecinta, Mikael si sotia sa Esther (care, surpriza, e si ea o vrajitoare puternica) vor sa faca in asa fel incat copiii lor sa aiba puteri suplimentare si sa fie protejati de varcolaci, avand chiar ambitia de a-i face sa traiasca vesnic. Vrajitoarea Ayanna refuza sa-i ajute apeland la vesnicul discurs al vrajitoarelor despre echilibrul natural, astfel ca Esther face singura o vraja, invocand Soarele pentru viata si Vechiul Stejar Alb pentru imortalitate. Mikael le da copiilor vin amestecat cu sange dupa care ii ucide in mod brutal. Cand se trezesc, Rebekah si Klaus sunt obligati sa se hraneasca si cu sangele unei fete pentru a-si completa transformarea, asa ca nu le ramane loc de ales daca se vor transforma sau nu in vampiri. Klaus nu pare deloc incantat, dar e fortat sa se supuna.
Fiind vrajitoare, Esther a fost singura din familie care nu s-a transformat in vampir, show-ul informandu-ne cu aceasta ocazie ca nu este posibil sa fii si vampir si vrajitoare in acelasi timp. Nu-mi place deloc treaba asta cu vampirii creati in urma unei vraji. As fi preferat o alta cale pentru ca adevarul e ca si asa m-am saturat ca de fiecare data cand e o problema, hop si rezolvarea printr-o vraja. Din punctul meu de vedere vrajitoarele au prea multe puteri….da,da, stiu ca sunt slujitorii naturii,blah,blah, dar au existat si vrajitori care au participat la actiuni nefaste (vezi, vrajitorii care l-au ajutat pe Klaus in ruperea blestemului) si nu prea ma multumeste activitatea si hotararile lor in general. Daca le vor face cumva capabile sa transforme un vampir in om cred ca voi muri de nervi pentru ca e ceva care sper sa nu se intample niciodata in acest show, mai ales in ce priveste personajele principale.
Marea problema pe care parintii Originalilor nu au anticipat-o a fost ca, desi copiii lor au devenit mai puternici sub anumite aspecte, acestia au devenit si insetati de sange care s-a dovedit necesar pentru a le asigura supravietuirea. In momentul in care Klaus a omorat primul om pentru a se hrani, s-a declansat si partea sa de varcolac, aflandu-se astfel despre originile sale (respectiv ca e fiul unui werewolf si nu al lui Mikael) si implicit despre infidelitatea lui Esther. Felul in care ea a gasit de cuviinta sa rezolve aceasta problema a fost crearea blestemului prin care a “adormit” partea de varcolac a lui Klaus. Iar cireasa de pe tort a fost ca l-a indepartat de ea pe acesta ca si cum el ar fi fost vinovat de tradarea ei. Wow, Mother of the Year! NOT!
In urma acestor revelatii, Mikael a ucis jumatate de sat intr-un acces de furie, dupa care a omorat-o pe Esther in prezenta lui Klaus si a plecat in lumea larga. Sau cel putin asta e varianta pe care o stie Rebekah. La inmormantarea lui Esther, Elijah si Rebekah ii promit lui Klaus ca vor fi alaturi de el pentru a compensa respingerea din partea mamei si comportamentul de psihopat al tatalui. Asa se explica si loialitatea prezenta a Rebekai  fata de fratele ei, in ciuda faptului ca el a “omorat-o”  si a lasat-o in aceasta stare 90 de ani. Rebekah ii mai spune Elenei si ca trasaturile lor dominante au fost accentuate prin transformarea in vampiri : la Mikael a fost mandria, la Elijah moralitatea, la Rebekah incapatanarea, iar la Klaus intoleranta fata de cei care-l dezamagesc. Si tot ce spune Rebekah are sens din ce am vazut pana acum.
Cercetand impreuna cu Alaric runele gasite pe peretii subterani, Elena isi da seama ca unul dintre desene semnifica de fapt ca cel care a ucis-o pe Esther e Klaus si nu Mikael. Intrebarea este totusi cine a facut aceste desene? Pentru ca totul trebuie sa se fi petrecut foarte discret de moment ce  Elijah si Rebekah nu au suspectat nimic niciodata. Cine a fost martor la acest omor? Oricum, crima lui Klaus confirma ca este necrutator cu cei care-l tradeaza oricine ar fi ei. E oribil ce a facut, dar ambii lui parinti erau such raging assholes care s-au comportat mizerabil cu el si nu e de mirare ca el e atat de fucked-up incat ar avea nevoie cam de un secol de psiho-terapie. Cum spuneam, tot episodul pana la aceasta revelatie mi-a parut rau pentru el, dar a fost un twist interesant ca tanarul care parea initial doar o victima traumatizata in diverse feluri s-a transformat pana la urma in chiar villain-ul acestei povesti. Dar mi-ar fi placut si ca Mikael sa fie ucigasul si sa vad daca cei din Mystic Falls (Elena&co) si-ar fi murdarit manutele si s-ar mai fi aliat cu el in aceste conditii pentru ca ei aparent sunt foarte morali&all that shit. Rebekah e absolut distrusa de tradarea fratelui ei si probabil va fi de partea Gastii Vesele in planul lor impotriva lui Klaus. Ma intreb totusi daca e posibil ca aceasta crima a lui Esther sa-i fi fost inscenata lui Klaus in acele desene de catre Mikael sau de altcineva necunoscut. Raspunsul cel mai la indemana ar fi ca nu de moment ce mama sa e inca in conflict cu el de pe lumea cealalta, pe de alta parte totusi ea i-a intors spatele si atunci cand era in viata si Klaus nu avea nici o vina asa ca….idk, we shall see.
Partea cu adevarat fabuloasa a acestui episod a fost insa subplotul cu Damon si Stefan. Chiar am discutat despre aceasta relatie in comentariile de la episodul trecut si unul dintre minunatii nostri comentatori (@Bibi) a punctat ca ar dori ca Stefan sa-si regaseasca umanitatea cu ajutorul lui Damon si nu prin iubirea “magica” a Elenei. Am fost total de acord cu acest punct de vedere pentru ca relatia dintre cei doi frati e printre lucrurile mele preferate in TVD, dar nu am avut incredere ca show-ul va merge pe aceasta cale. Ma bucur ca m-am inselat.
E de notorietate faptul ca Julie Plec citeste tot felul de forum-uri si recenzii despre show, dar niciodata nu am simtit ca producatorii sunt atat de sincronizati cu fandom-ul cum am simtit in acest episod. Pentru ca lumea care nu se uita la acest show pentru triunghiul amoros (sau una dintre laturile sale) isi dorea acest lucru. De fapt am simtit ca scenaristii chiar ne fac ochiul de cateva ori, cum ar fi in momentul in care Stefan i-a spus sarcastic lui Damon ca trebuie sa urmeze neaparat planul Elenei pentru ca planurile ei au un rezultat excelent intotdeauna. Hee! Si aceasta problema a planurilor stupide ale Elenei a fost pe larg dezbatuta in fandom si in recenzii si m-am trezit razand in hohote cand l-am auzit pe Stefan. Si a mai fost si comentariul facut de Rebekah in momentul cand a vazut o poza cu Stefan si Elena si a spus ca nu intelege relatia lor, iar atunci chiar nu m-am putut opri din ras imaginanadu-mi peste jumatate din memebrii fandom-ului aproband incantati. In plus, tot Rebekah ii spune Elenei ca e “no fun”. So meta, TVD! Acum ca show-ul a recunoscut ca Elena e un personaj deprimant si insipid pot sa mor fericita.
Stefan incepe episodul inchis si infometat in pivnita in care l-au aruncat Lexi si Elena in episodul trecut. Damon merge sa vada ce se intampla cu el si, ignorand in sfarsit instructiunile fetei, il elibereaza pe Stefan si-l invita sa petreaca ziua impreuna. Am vorbit pe larg in recenzia trecuta despre cat de tare mi-a displacut metoda lui Lexi de a-l vindeca pe Stefan , asa ca atunci cand Damon s-a hotarat sa aiba o abordare complet opusa a problemei, eram deja in picioare si aplaudam. Au urmat mai multe scene cu Damon si Stefan la un bar si nu-mi mai incapeam in piele de bucurie avand in vedere ca fratii Salvatore nu au mai petrecut atat de mult quality-time impreuna de pe la episodul 1×09 care este unul din episoadele mele preferate  din TVD ever tocmai din acest motiv.
Distractia aleasa de Damon are loc intr-un redneck-bar unde lui Stefan ii sunt oferite venele unei barmanite sub atenta supraveghere a fratelui sau, in timp ce acesta se delecteaza cu whisky si dansuri direct pe bar. Mi-a fost dor de Party-boy!Damon si acum imi dau seama cat de fun era el odinioara si cat de rar mai vedem asta in ultimul timp. Baietii au si un drinking-game care implica aruncarea unor monede intr-un pahar si Stefan e foarte abil in aceasta operatiune la fel cum in episodul 1×09 era abil la darts, ambele indeletniciri fiind dobandite in anii sai de singuratate si remuscari. TVD nu prea exceleaza la continuitate, dar ce au facut aici a fost dragut.
Cred ca e un moment bun sa mentionez ca acesta e episodul in care Stefan mi-a placut cel mai mult in intregul serial. Acum el nu mai e nici moralistul ipocrit din prima parte a show-ului si nici ripper-ul care sfasie oameni din debutul acestui sezon. Culmea, exact acum cand e compelled sa-si reprime umanitatea l-am perceput mai uman ca niciodata, probabil e doar o impresie ciudata, dar tot episodul a avut in el un aer diferit. BTW, tot nu mi-e clar care e treaba cu reprimarea umanitatii si limitele compelling-ului. Adica el e compelled, dar la un moment dat discuta pur si simplu despre acest lucru si nu inteleg cum poate sa fie compelled si in acelasi timp sa fie in stare sa rationeze acest lucru. Eh…
Seara fratilor Salvatore e intrerupta de Mikael in persoana care devine instantaneu  amenintator, iar dupa ce Stefan nu-i poate furniza informatiile dorite despre locul unde se afla Klaus, Mikael isi infinge mana in pieptul lui Damon si-i promite ca-l va ucide daca Stefan nu gaseste o metoda de a ocoli compelling-ul si a-i spune ceea ce doreste. Stefan promite sa-l atraga pe Klaus in Mystic Falls ceea ce-l satisface momentan pe Mikael care-l ameninta totusi la plecare ca il va omori pe el daca nu reuseste sa-l aduca pe Klaus. Mikael is one scary mofo!
Dupa ce parasesc barul, fratii Salvatore au o discutie interesanta in care-si reproseaza reciproc umanitatea manifestata in faptul ca, evident, fiecaruia ii pasa prea mult pentru a lasa sa i se intample ceva rau celuilalt in orice conditii. Stefan revine insa in douche-mode, pretinzand ca e indiferent si tot ceea ce face e pentru ca a dat de gustul libertatii, dar Damon admite ca se simte indatorat sa-l salveze din aceasta situatie in urma sacrificiului facut de Stefan pentru el. Totul se sfarseste intr-o mini-lupta in care Stefan incaseaza cateva lovituri de la Damon, dar e evident ca subtextul acestui comportament e ca intre cei doi exista multa afectiune care continua sa fie determinata in actiunile si vietile lor.
Episodul se incheie cu o scena intre Damon si Elena care e destul de bine facuta, mai ales prin faptul ca subliniaza exact ideile principale ale episodului : ca familia e ceea ce conteaza cel mai mult si ca Damon este cea mai importanta persoana pentru Stefan aka umanitatea lui si persoana care-l va scoate la lumina (F*ck  yeah!). El si nu Elena, pana si ea realizeaza si admite acest lucru in fata lui Damon. Este izbitor cat de confortabil se simte Elena fata de Damon, dupa ce au trecut prin atatea in doar un an de zile, acum ei sunt indiscutabil prieteni indeajuns de apropiati pentru ca Elena sa adoarma fara griji in timp ce Damon e intins in acelasi pat. Si astfel episodul se incheie intr-o nota pozitiva, Elena fiind convinsa ca acum au un nou aliat puternic in persoana Rebekai, in timp ce Damon raporteaza fericit ca si Stefan e de partea lor in lupta impotriva lui Klaus. Si nici macar nu a fost prea greu pentru ca deh, compelling-ul nu prea mai inseamna mare lucru in acest show. Dar lucrurile nu sunt niciodata atat de simple pe cat par si Klaus are probabil macar un as in maneca pentru batalia care va urma.
Deci asta a fost “Ordinary People”,un episod plin de noi informatii, dar in acelasi timp important pentru evolutia individuala a personajelor. Sa mai mentionez ca nu avem nicio veste despre soarta lui Katherine, dar ma indoiesc ca e moarta si ne pregatim de episodul viitor care va fi si mid-season finale intrucat producatorii s-au hotarat sa faca pauze mai putine, dar mai lungi sezonul asta. “Homecoming” se anunta a fi un episod fantastic (pare a fi echivalentul episodului “Masquerade” din sezonul trecut cand toata trupa s-a aliat impotriva lui Katherine) si deja anticipez un cliffhanger de proportii. Adevarul e ca nu am mai asteptat cu atata nerabdare un episod TVD de mai bine de un an si asta inseamna ca dragostea mea fata de show a fost cumva reinviata. It must be Klaus! Don’t screw it up,show!