joi, 18 septembrie 2014

De ce am gasit tema lui Edward Snowden in The Good Wife?

Serialul The Good Wife există în primul rând pentru a exploata cele mai recente teme de scandal. În fond, idea scenariilor a venit tocmai în urma declanșării scandalului de prostituție al lui Eliot Spitzer. Așa că atunci când știrile despre Edward Snowden și scurgerea de informații au ajuns în presă, era de așteptat să regăsim evenimentul și într-unul din episoadele serialului.
Episodul intitulat ”The Bit Bucket” se deschide cu doi angajați ai NSA în prim plan, care ascultau conversațiile telefonice dintre Diane și Alicia. În urmă cu doi ani, ei au fost identificați ca potențiali teroriști și au fost ținuți sub intensă supraveghere de atunci. Agenții NSA sunt portretizați ca fiind niște ”puști” cu tricouri The Big Bang Theory, care urmăresc video-uri amuzante și filme porno tailandeze. Se pare că idea de birocrați care se bazează pe ajutorul hackerilor devine din ce în ce mai ”la modă”.
Atunci când se află că soțul Aliciei este guvernatorul statului Illionis, șefii NSA le cer celor doi ”tocilari” să apară cu niște conexiuni teroriste mai recente, astfel încât supravegherea să poată continua. Cei doi fac exact așa cum sunt instruiți.
”Scenariul părea de-a dreptul rupt din Kafka” a spus producătorul executiv, Robert King. ”Spiritele harnice și active din birocrație se bucură la nebunie atunci când pot îndeplini un țel fără să aibă idee despre adevărata lui amploare.” Așa că cei doi găsesc niște apeluri înregistrate de la fosta prietenă a fiului Aliciei, al cărei tată de origine somaleză este simpatizant al grupărilor Hamas. ”Mi se părea extrem de comic să deduc faptul că niște caractere la care am muncit timp de 5 sezoane se află pe punctul de a fi interpretate greșit de niște oficialități ale NSA-ului, dar exact așa se întâmplă și-n viață cu lucrurile ciudate de care avem parte: ele sunt mereu supuse neînțelegii.” a mai aduăgat King.
Și deși show-ul pare să facă glume răutăcioase pe spatele tipologiei tocilarului, King poartă cel mai adânc respect pentru Snowden. ”Nu mi-a plăcut faptul că a fugit de responsabilitate” a spus el. ”M-am simțit ca și opusul lui Daniel Ellsberg. Dar comentariul conform căruia am avea mai multă libertate de exprimare în Hong Kong mi s-a părut de-a dreptul idiot. Părea să fie derivatul unui nou gen analfabetism: acela bazat pe funcționarea lumii virtuale. Există un fel de spirit utopic al hacker-itului care nu are limite și care te face să-ți pierzi orice formă de percepție logică.”
King are grijă să încheie pe un ton semi-nostalgic, chiar amenințător: ”Acestea fiind spuse, substanța ideii trădării lui Snowden este foarte bine-venită. E incredibil cât de mult ne sunt subminate drepturile!” Și are dreptate, în fond, dacă puterea de la guvernare ar fi fost perfect dreaptă și dacă societatea ar fi fost mai responsabilă, cazul Snowden nu ar fi existat, iar topicul celui mai recent episod din The Good Wife, cu atât mai puțin!