The Blacklist – S1E12 – Alchimistul

Episodul începe cu Red și Liz în prim plan, dezbătând motivele pentru care The Alchimist este un criminal atât de notoriu și atât de căutat, în timp ce privesc la câteva înregistrări care-l surprind pe infractor ”la lucru”. Deși nu ni se explică metodele exacte pe care Alchimistul le folosește pentru a-și duce treaba la bun sfârșit, înțelegem suficient cât să ne dăm seama că acesta reușește să altereze structura genetică a victimelor sale astfel încât să le facă să pară a fi criminalii a căror dispariție a fost plătit s-o regizeze. În schimb acești criminali care urmăresc să-și camufleze identitatea, urmează să își asume structura genetică a victimei. În esență, el ia o viață nevinovată cu scopul de a permite anonimității unor indivizi foarte periculoși să prevaleze. Așa că pe parcursul episodului acestuia, vom avea răgazul de a ne da seama cam cât de grozav este individul cu care avem de-a face!
Cazul în sine este destul de coerent, neexistând întorsături bruște de situație care să distorsioneze cursul natural al lucrurilor. Prin urmare, agenții ajung rapid la concluzia că Alchimistul se folosea de trucuri relativ ieftine, precum falsificarea amprentelor dentare și a altor detalii de suprafață, cu scopul distragerii vigilenței autorităților.
Desigur că pentru FBI, miza de a-l prinde pe Alchimist este imensă, pentru că pe de-o parte ar fi o captură foarte importantă și foarte râvnită, iar pe de altă parte pentru că alături de el, ar mai putea fi descoperiți și alți zeci de criminali înscriși pe list sa de clienți.
Însă desigur, de îndată ce este prins, serialul va încerca să-i exploreze natura umană într-un mod cât se poate de eficient. Se pare că numele său adevărat este Eric Trettel și a fost cândva un om de știință extrem de promițător, cu o reală pasiune pentru ingineria genetică, dar care și-a falsificat o diplomă de absolvire a Universității Harvard pentru a fi recunoscut ca o autoritate în domeniu. Astfel, a obținut slujbe prestigiose la care s-a descurcat de minune, însă dizgrația l-a lovit în momentul în care a fost demascat. Așa că de atunci, el lucrează în slujba altor infractori, pe care îi ajută să scape cu basmaua curată din diferite situații limită. Mai mult, pe măsură ce avansăm în acțiune aflăm că el are și probleme psihice, întrucât fosta sa soție este terifiată de prezența lui. Se pare că el o hărțuiește și încearcă să-i explice că relația lor este la fel de frumoasă ca înainte și că nimic nu s-a schimbat. El ignoră constant atitudinea fostei sale soții, dar și a fiicei lor care suferă de diabet și care nu îi mai poartă nici un fel de afecțiune.
Pe măsură ce investigația avansează, Trettel își plănuiește următoarea crimă, chiar dacă știe că FBI-ul se află deja foarte aproape de el. Însă din păcate, Agenții nu ajung la timp pentru a salva cea mai recentă victimă a Alchimistului, iar în momentul în care fiica și soția sa dispar, autoritățile și-au dat automat seama că acesta le-a modificat identitățile pentru a li se pierde urma. În realitate, cele două au fost răpite. Red însă își dă curând seama că FBI-ul le poate da de urmă, dacă folosesc tracker-ul atașat de insulina fiicei lui Trettel și făcând acest lucru, nu durează mult până agenții le găsesc pe cele două, alături de încă o mână de oameni deasemenea dispăruți.
Firul narativ ar fi putut fi mai interesant, dar din păcate a fost transformat într-o versiune puțin nuanțată a poveștii lui Frederick Barnes, care credea că toate victimele pe care le face îl vor ajuta să-și salveze familia. Desigur, în cele din urmă se stârnește un schimb de focuri între Trettel și agenții FBI, care se soldează cu rănirea fiicei infractorului. Temându-se pentru viața ei, acesta propune absolvirea de orice faptă și imunitate pentru familia sa în schimbul perdării listei sale de clienți, dar Liz nu poate accepta un asemenea târg. Tot ce poate ea face este să aducă un medic, însă răspunsul ei îl înfurie pe Trettel, care amenință acum cu uciderea uneia din persoanele pe care le-a răpit.
Deznodământul scenei a fost superb: sătulă de abuzuri psihologice și îngrozită de suferința fiicei ei, soția lui Trettel îl împușcă în spate, după care mai trage câteva gloanțe care îl nimenresc în abdomen, ucigându-l.
Aram reușește să recupereze lista clienților din calculatorul lui Trettel, iar în momenul în care aceasta ajunge în mâna lui Red, adevăratele intenții ale sale ies la suprafață. Devine clar că singurul motiv pentru care Red a îndreptat atenția FBI-ului spre Alchimist a fost faptul că odată cu obținerea listei sale de clienți, el ar putea afla identitatea cârtiței din FBI, astfel ducându-și la capăt planurile de răzbunare.
După cum vedem în ultimele secvențe ale episodului, cârtița se dovedește a fi Meera Malik, dar odată confruntată cu realitatea, aceasta pare mai degrabă ușurată decât tristă de posibilitatea că și-ar putea pierde viața la discreția lui Red. Însă spre marea surprindere a tuturor, episodul se încheie fără ca acesta s-o ucidă pe Malik și să sperăm că episodul următor va explica întocmai de ce.